Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.09.2011 03:42 - “НАРУШАВАНЕТО НА ГРАНИЦАТА НА ЛИЧНОТО ПРОСТРАНСТВО” КАТО МЕТАФОРА, ИЛИ “СОЦИАЛНОТО НЕРАВЕНСТВО МЕЖДУ ВОДАЧА НА МПС И ПЕШЕХОДЕЦА
Автор: talkinghead Категория: Технологии   
Прочетен: 1127 Коментари: 0 Гласове:
-1



 “НАРУШАВАНЕТО НА ГРАНИЦАТА НА ЛИЧНОТО ПРОСТРАНСТВО” КАТО МЕТАФОРА, ИЛИ “СОЦИАЛНОТО НЕРАВЕНСТВО МЕЖДУ ВОДАЧА НА МПС И ПЕШЕХОДЕЦА

Метафоричноста за “личното пространство” по уличното платно и тротоарите е често дискутирана тема, като образ на афекта при колективните житейски ситуации. С две думи "и афекта и тревогата" от нарушаването на “личното пространство” е един много важен елемент при всекидневния стрес от хаоса по “уличното паркинг-пространство” на централната градска част в по-големите градове на България. В резултат на това, обаче се губи самата способност на гражданите /дали като водач на МПС или пешеходец/ да идентифицират самите себе си, и къде е границата между тях. Тревожноста идва най-вече от това, че малкото пространство по уличното платно и неизменно стоящия до него тротоар, не е урегулирано и идентифицирано за различните смислови и ценностни пътища на пешеходеца и водача на МПС, въпреки бързото нарастване броя на използването на личните МПС –ва в ежедневието на нашето общество. До тук с изложеното правим само един психологически портрет на социалните отношения в публичното пространство между гражданина на четири колела и същия, но на собствен ход. Не трябва да се забравя също, че и в двете групи присъства още и една трета и често пренебрегвана социална група каквито са инвалидите. Тревогата се канализира в една и съща роля – тази на защитата от неопределеноста в “КОМУНАЛНИТЕ” им отношения. Отказът на гражданите взаимно да се третират по уличното пространство като хора, а не като враждебни пречки на пътя, им позволява да не приемат “правото” на другия да ползва своето собствено пространство. Забележка: КОМУНАЛЕН виж. Речник на чуждите думи в Българския език КОМУНАЛЕН – ( лат. COMMUNIS, фр. COMMUNAL ) --- 1. Общ , 2. Общински , 3. Комунални дейности …….. които се управляват от местната администрация, грижи за безопастноста и битовите нужди на гражданите Това което изложихме до тук е психологическия анализ на обобщен житейски опит в отношенията и поведението между различните социални индивиди в отредената им улична среда. От тук нататък ще се опитаме да изложим причините и факторите които отговарят и би трябвало да определят правилата за урегулирането на този комунално-социален проблем. Грешно е да се мисли, че правилата за безопастноста на движението са само една суха правна материя. Защото те са тези които обобщават адекватноста в поведението на водача на МПС и пешеходеца и регламентират отношенията им между тях. Реално на водача на МПС-то не са му създанени необходимите условия в публичното паркинг-пространство, като с това той е постоянно в нарушение, в резултат на което той отнема онова пространство на пешеходеца което по право му принадлежи. Трябва да подчертаем, че за решаването на този комунално-социален проблем не е в липсата на висока гражданска култура, липса на инвестиции или друго някакво обяснение за прехвърлянето на отговорноста от Общиската Администрация. По закон паркинг-контрола е публична общинска дейност и е доминантов сегмент от управлението и безопастноста на движениетов един град. В настоящия момент Общинските административни власти изоставили вземането на управленческо решение за урегулирането на този комунално-социален проблем. Възползвайки се от конюктурната ситуация и хаоса в законодателството на Р. България, респ. Законите за : цитираме; “Местното самоуправление и местната администрация”, “Общинските бюджети”, “Местните данъци и такси”, “Общинска собственост” и странното тълкуване на така или иначе несъвършенния основен закон за “Движение по пътищата” в неговият РАЗДЕЛ – ХIХ – “Престой., “Паркиране” Чл. 99 ал. 1,2 и 3, и Чл. 167 ал. 1,2 и 3. По същество в България паркинг-контрола като Общинска дейност е резделен на две едните събират таксите, а други събират глобите. Управлението се извършва от Общински не-администратори(общинска фирма) и (компетентни специалисти) с управленчески умения и познания от старата социкономическа школа. Тези общински служители са със силно развито “социално” чувство да управляват както винаги, като с това те не създават условия за защита на различните смислови ценностни различия между двете социални групи, водачите на МПС и пешеходеца. Всичко това е видно с корумпирането на паркинг дейноста и навлизането в нея на некоректни управители или наематели на публична общинска собственост носеща им баснословни печалби при нулеви разходи. В цитираните закони с изключение на закона за “Движение по пътищата” Чл.99 и Чл.167., в нито един от тях, а те са определящи бюджет, (финанси) събиране на такси и глоби парадоксално липсва някакво упоменаване, че паркинг-дейноста съществува, че има приходи от такси и глоби. Излиза така, че тази комунална дейност се извършва незаконно, но трябва да кажем че има някакви местни наредби взети с решение на Общинските съвети и постоянно променняни в полза на тези които управляват ресора съответно дейноста. Учудващо е, че при наличието на “Наредба №4” на Министерство на Финансите по която всички стопански субекти извършващи стопанска (търговска) дейност включително и услуги са задължени да регистрират оборота чрез фискални апарати. Нека си спомним акцията на въпростното министерство към търговците на сергии, те бяха задължени да се оборудват с фискални апарати. Какво е положението при паркинг-дейноста. Преди години в София беше направен опит от “Паркинги и Гаражи” АД, или “Паркиране и Гаражи” АД сега „Център за градска мобилност”ЕООД, да въведат такива преносими апарати, което беше едно грешно решение и то естествено се провали сега далаверата им е SMS плащане при престой за паркиране. Сешният начин (метод) за “управление и контрол на уличното паркинг-пространство е съвършенно различен от метода за управление който е приложен в “нормалните” държави членки на ЕС. Фактът, че във времето от започналите т. нар. “промени и реформи”, особено в контекста, че  България е член на Европейската Общност, до сега нищо не се е променило по отношение на тази комунална дейност в полза на общиството ни. За да не бъдем разбрани погрешно държим да уточним, че говорим за контрола върху “уличното паркинг пространство” или по-точно местата за кратковременно паркиране на личното (служебно) си МПС в Централната градска част на големите градове, където гражданите паркират личните си автомобили за да отидат до кантора (офис), банка, магазини, бизнес-среща или ресторант за (1) един или (2) два часа. Напълно погрешна е често коментираната в медийното пространство теза, че с построяването на закрити (подземни или наземни) паркинги проблема с пространството ще бъде решен. Никоя от Европейските държави или както ние ги наричаме “нормални”, имайки предвид традиционната практика не е решила този проблем с построяването на т. нар. закрити паркинги. По какъв начин (метод) са регламентирани тези социални отношения за да не се “нарушава границата на личното пространство” в една т. нар. “нормална” държава. В западноевропейските държави с тази публична Общинска дейност се занимават специални общински служби-отдели (не търговски фирми) и има специална методология и технология “контролна-система реално елиминираща 100% субективният (човешкия-фактор)”, която реализира пълният потенциал на приетото законодателство. И както упоменахме вече тя не е, и не може да бъде разделена на две. Ползвателя (водача на МПС) на местото за “кратковременното паркиране” не се чувства ощетен за това, че трябва да заплати такса за престой определена от Общинската администрация, НО след като му са създадени условия да се (САМОТАКСУВА) за желаното от него време за престой. И същевременно отново не се чувства ощетен (рекетиран) при наложената му глоба от общинския контрольор за това, че е просрочил времето определено лично от него (САМОТАКСУВАНЕ) за “кратковременното паркиране”. Сегашните общински власти, а както се очертават и бъдещите администратори в местното самоуправление не разбират, че когато една ОБЩИНА въведе и приложи (виж. “International Parkig Institute, USA) нормалното методологично и технологично управление на уличното паркинг-пространство, то с приходите от тази публична общинска “комунална дейност” те си решават основната част от общинския бюджет. Това значи, че ще се намали тежеста върху държавния бюджет (субсидиите). Като тези приходи ще бъдат насочвани към други социални дейности и за подържане на инфраструктурата като уличното осветление, ремонт на улици, сфетофарни инсталации и т .н. Неефективноста от сегашното управление на паркинг дейноста в големите градове се вижда от липсата на някакви финансови данни (никакви финансови баланси, фискал и т. н.) от приходите при таксуването и глобяването от нарушаването на общинските наредби в публичното пространство. Дейности като паркинг-контрола която са публична Общинска дейност и е свързана с безопасноста на гражданите, един важен ежедневен психологически елемент от нашият живот. В практиката до сега се е доказало, че когато тази дейност е в частни ръце тя не се е подобрила и няма никакво развитие. Поне в “нормалните” държави това не съществува. И на края все пак ситуацията не би била толкова тревожна, ако не беше факта, че административните общиски власти не работят по този проблем в полза на ОБЩЕСТВОТО не и за неговото развитие. Въпросът е защо този проблем продължава и кога ще бъде решен.

/ А. Гайдов / Специалист-технолог по прилагането на методологично и технологично управление на уличното паркинг пространство.




Гласувай:
0
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: talkinghead
Категория: Политика
Прочетен: 53380
Постинги: 19
Коментари: 12
Гласове: 40
Архив
Календар
«  Юни, 2021  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930